de Bakvis partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag werd er weer gekaatst op het kaatsveld te Hoorn. De weersomstandigheden waren wederom zeer goed en het humeur van de kaatsers, misschien mede hierdoor, ook.

Om klokslag 11 uur werd er geloot om de 18 man/vrouw in zes parturen te verdelen.

De loting door Renze en Hanny, onder toeziend oog van Rits werd ook nog even gecontroleerd door dhr. R. Buren. Deze kon niets anders vaststellen dat het allemaal volgens de regels ging.

De eerste omloop bepaalde of men verder ging in de winnaars of verliezers ronde. Het partuur 2 van Harm Mink, Rein Jan Buren gaven gelijk hun visitekaartje af door afgemeten te winnen van partuur 1, Arjen Hettinga, Bas Postma en Hanny Overal. De andere twee partijen waren spannender. Binne Tuinstra, Renze Poelstra en Ben Ras (partuur 3) moesten, bij een stand van 5 eersten gelijk en 6 tegen 2, het hoofd buigen voor partuur 4 Uco Bauer, Steven Klijn en Roel Ewouds. Bij de andere partij waren Gido Bos, Peter Draaisma en Rene Buren (partuur 6) te sterk voor partuur 5, Sjoerd Hettinga, Bram Dijkstra en Simone Dahmes.

Na deze omloop werd genoten van het lekkere broodje haring en heerlijke soep, zodat een ieder, weer opgeladen, kon beginnen aan de volgende ronde. Deze werd verkaatst in een poule om te kijken wie het beste waren en wie de langste adem hadden.

De duikelingen om de bal te stoppen waren divers, aangezien het veld hard en snel was. Hierdoor gingen de ballen die over de grond gingen vaak harder dan menigeen dacht, dit tot hilariteit van het publiek en ook van de kaatsers zelf. De bovenslagen waren dan ook niet te tellen. De bal werd zelfs een paar keer tot op de kaatskeet geslagen, en verdween bijna in de kippenren achter de keet. Kortom het spel niveau was erg hoog met hier en daar enkele diepte punten. Door de missers, die wel lucht, maar niet de bal verplaatsten, leek het wel of het steeds meer begon te waaien. Harm presteerde het om een bal, in plaats van deze terug te slaan, gewoon weg dwars uit, bijna haaks, kwaad te slaan. Geen geringe prestatie. Ook liep er iemand in het veld die bijna alle ballen tegen zich aan kreeg en daardoor bijna buiten het veld geplaatst werd. Genoeg stof voor de ‘beste stuurlui’dus, maar de kaatsers trokken zich er niks van aan en maakten er een mooie wedstrijd van.

In de verliezers ronde was partuur 1 te sterk voor partuur 3, maar dezen wonnen van partuur 5 zodat de finale partij tussen partuur 1 en 5 moest bepalen wie de derde prijs kon opeisen. Partuur 1 was hier de sterkste en won met 5 tegen 3 en 6-4.

In de winnaars ronde was het partuur 2 oppermachtig en eisten de 1e prijs en de prachtige kransen op .

De 2e prijs was voor partuur 4 die net twee punten voor bleven op partuur 6.

Klein detail dat partuur 5 ook 5 punten bij elkaar kaatsten en partuur 6 ook 6 punten.

De prijsuitreiking werd gedaan door Annet ( de echte sponsor volgens Hessel) waarna de gebruikelijke foto’s met de kerk op de achtergrond konden worden genomen. De koningsprijs ging dit keer naar zowel Harm als naar Rein Jan en ook Annie. Dus op zondag 9 augustus ’09 werden er drie koningen voor de kerk gefotografeerd, waarvan akte.

Uitslagen vishandel ‘De Bakvis’partij.

Partuur 1                                                         Partuur 2                                    Uitslag

Arjen Hettinga                                                Harm Mink                                1 – 5 / 6 – 6

Bas Postma                                                     Rein Jan Buren

Hanny Overal                                                  Annie Poelstra