Schotse Luts partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag, om 1 uur verzamelden zich aanvankelijk 19 kaatsers in de Schotse Vier. Gelukkig kwamen er later nog 2 leden, zodat er door wedstrijd leider Rits Sixma 7 parturen konden worden gevormd. Zoals altijd in de Oosterburen waren de weergoden ons weer goed gezind.

Gezien de vele terrassen werd er besloten om met een perk te spelen, en in verband hiermee werd ook besloten om met 2 eersten te beginnen. Als eersten kwamen de parturen van Binne Tuinstra en Harm Mink in actie. Doordat de opslag niet liep bij het partuur van Binne, was deze wedstrijd snel beslist in het voordeel van Harm. Daarna was het de beurt aan Steven Klijn tegen Wim Reinigert. Ook hier moesten de toeschouwers opletten. In een sneltreinvaart denderde Steven, met Sietske de Bos en Jeroen Visser, over Wim met zijn maten.

Nu was het de beurt aan Lolke Bierma die het met Richard v/d Wal en Ben Ras opnam tegen Bas Postma, Fred Fiege en René Buren. Deze parturen waren meer gewaagd aan elkaar, maar Lolke, Richard en Ben waren net wat feller, net iets beter en zij wonnen dan ook.

Het partuur van Rein Jan Buren, Renze Poelstra en Bart de Bos had een staand nummer en kwam automatisch in de winnaars ronde terecht. En dus begonnen zij, gewaarschuwd door de eerste partij, tegen het sterke partuur van Harm Mink met Jacob Bergsma en Henk v/d Zijl. Vooral de opslag van Jacob en Harm was ijzersterk, en ook het perk spel was goed. Maar op de stand 3-2 2-0 kregen zij een gigantische tegenslag, door een zweepslag bij Harm. Terwijl het rap van tong zijnde publiek het al hadden over Harm Mank, kreeg deze een blessure behandeling, maar het was einde verhaal. Na koortsachtig overleg tussen Rits, hoofdscheidsrechter Hessel Starrenburg en de desbetreffende parturen, werd besloten om eerst verder te gaan in de verliezers ronde tussen Binne Tuinstra en Wim Reinigert. Van het verliezende partuur hiervan, zou dan de A-maat worden toegevoegd aan het partuur van de uitgevallen Harm. Aldus gebeurde. Binne met Peter Draaisma en Wiepie Zijlstra tegen Wim, Annie Poelstra en Cor Vis. Het werd een spannende partij, die eindigde in het voordeel van Binne op de stand 5-5 6-6. Hierdoor werd Wim nogmaals de kans geboden om met een krans thuis te komen. De afgebroken partij van Rein Jan tegen de overgebleven leden van het partuur Harm Mink met dus de ingelote Wim werd nu voortgezet. Een partij waar Rein Jan iedere keer tegen een achterstand van een eerst aankeek, maar door koel te blijven iedere keer ook weer terug kwam, en in het beslissende eerst toe te slaan 6-4. De andere finalist moest komen uit het duel tussen Steven Klijn en Lolke Bierma. Ook deze giganten maakten er een prachtige partij van. Waar de felheid van Steven het niet onderdeed voor die van Ben, de opslag van Sietske en Lolke allebeide heel goed waren, en het tussen spel van Richard en Jeroen een genot was om naar te kijken. En dan zijn het vaak hele kleine dingen, of dat kleine beetje geluk wat de winnaar bepaald. In dit geval gingen Lolke met zijn maten naar de finale en Steven en consorten konden zich tegoed doen aan een verfrissing bij de Schotse Vier. Al met al was het al ½ vijf toen er met de finale partijen werd begonnen, eerst die om de derde plaats tussen Bas Postma en Binne Tuinstra. Dit werd een spannende partij, die wat knullig eindigde door een foutieve opslag van René, 5-4 6-6.

Toen was het de beurt aan Rein Jan, Renze en Bart tegen Lolke, Richard en Ben. En in deze partij waren de kaatsen van het partuur Lolke net wat groter dan die van hun opponenten, de opslag net wat zekerder (Ben sloeg maar één bal buiten in deze finale), het tussenspel net wat beter (vooral van Richard), en sloegen Rein Jan, Renze en Bart net wat vaker tegen de dode objecten. En dus gingen, bij 3-5 2-6, de handen op elkaar voor Lolke, Richard en Ben, de verdiende winnaars van deze Schotse Luts partij. Na overleg tussen de Koningscommissie, werd unaniem Richard tot Koning uitgeroepen. Hierna volgde de prijs uitreiking door Rits, werden de kransen om gehangen, en maakte Fred de statie portretten.

Rits bedankte Jan Olie voor de gastvrijheid, Wieke voor de kransen, Hessel voor zijn goede leiding tijdens de partijen, en Fred voor de foto's. Ook de aanwezigheid van de vaste wal leden Lolke Bierma, Wiepie Zijlstra en de onfortuinlijke Harm Mink wordt door velen als zeer plezierig ervaren. Al met al kan er weer met veel genoegen terug worden gekeken op de alweer laatste partij van dit jaar. Tot volgend jaar.

Partuur 1;                                                        Partuur 2;

Kleine finale;

Partuur 6 – Partuur 1;       4-5 6-6

Winnaars ronde;

Partuur 7 – Partuur 2;      5-5 6-4         (Wim Reinigert ingeloot)

Partuur 3 – Partuur 5;      4-5 4-6

Finale;

Partuur 7 – Partuur 5;      3-5 2-6         Richard v/d Wal Koning.